Operativní leasing: jaký je nejlevnější, komu se vyplatí, výhody a další informace

Operativní leasing je de facto alternativou k vlastnění auta, kde chcete mít s provozem minimum starostí, a vyberete-li si správně, tak budete v podstatě jenom tankovat a jezdit na prohlídky. Oproti finančnímu leasingu i klasickému úvěru má řadu výhod, negativem je snad jenom omezený nájezd, a že auto nikdy nebude vaše – na druhou stranu ho lze i každý rok měnit za nové a vyhýbat se starostem se servisem. Auto na operativní leasing je přitom možné získat už od nějakých 3 500 Kč měsíčně.

Co je operativní leasing (jak funguje)

Jedná se v podstatě o formu pronájmu – v tomto případě vozidla – které vám někdo na smluvenou dobu půjčí, za což mu pravidelně posíláte platby, zpravidla měsíčně. Na operativní leasing tak auto nakonec nebude vaše (jako je tomu u finančního leasingu), ale vrátí se zpět poskytovateli. Ten ho může následně znovu pronajímat, nebo také někomu se slevou prodat. Někteří podnikatelé a firmy plátci mohou dávat operativní leasing do nákladů a snížit si tak alespoň základ daně, stejně jako odečíst DPH.

Jaké výhody a nevýhody má operativní leasing

  • můžete hradit splátku a o nic se nestarat
  • žádný vstupní poplatek, žádná akontace
  • pronájem začíná už od 6 měsíců
  • relativně často můžete mít nové auto
  • při balíčku „full service“ jenom kupujete PHM
  • servis i přezutí pneumatik může řešit poskytovatel
  • možnost náhradního auta při poruše
  • lze odpočítat DPH, splátky jsou daňově uznatelné
  • auto není a nebude vaše ani na konci smlouvy
  • dlouhodobý pronájem na 4 až 5 let se nemusí vyplatit
  • vyšší splátka než u půjčky, ale „o nic“ se nestaráte
  • omezený nájezd km (lze si ovšem zaplatit vyšší)

Co bývá součástí operativního leasingu

Nabídky jednotlivých poskytovatelů se liší; obecně je rozšířen názor, že při operativním leasingu se „o nic nestaráte“, což pravda být může, ale nemusí. Obvykle jsou zastoupeny dva balíčky služeb:

  • komplexní, kdy leasingová společnost zajišťuje přezouvání pneumatik i servis (vaším úkolem je tedy pouze přijet a nechat vozidlo prohlédnout / opravit), hradí havarijní pojištění se spoluúčast 1 až 10 %, povinné ručení, silniční daň, poplatek za registraci a rádio, amortizaci; někdy také zapůjčení náhradního vozu, pakliže dojde k autonehodě, prodloužení doby servisu apod.
  • standardní „basic“ paket služeb zahrnuje v podstatě vše zmíněné kromě servisu a přezouvání pneumatik; součástí tedy bývá povinné ručení a havarijní pojištění, amortizace, poplatek za silniční daň, rádio a registraci, cokoliv dalšího ale v poskytovaných službách není a hradíte to sami

Kolik km je možné najet s autem na „operák“

Ačkoliv to opět závisí na společnosti, která vám vozidlo pronajímá, bývají hranice vždy velmi podobné, a zpravidla dostačující jak na každodenní dojíždění do práce, tak za klienty, ale i na dovolenou klidně 2krát ročně. Obecně přitom platí, že čím více km chcete najet, tím více za vozidlo zaplatíte:

  • 5 000 km / rok (tj. průměrně 416 km / měsíc) je úplné minimum, které je vhodné spíše na občasné vyjetí (ani ne každodenní, pokud nepojedete doslova jen několik km denně)
  • 10 000 km / rok (tj. průměrně 833 km / měsíc) dostačuje coby „nutné minimum“ pro lidi, kteří chtějí absolvovat spíše kratší trasy, spíše na takové dojíždění do práce a nákupy
  • 15 000 km / rok (tj. průměrně 1250 km / měsíc) je takové „vyšší minimum“, kdy už můžete s autem vyjíždět i na delší cesty
  • 20 000 km / rok (tj. průměrně 1 666 km / měsíc) bývá střední cestou, auto na operativní leasing je možné brát i do zahraničí bez obav, že překročíte smluvený počet kilometrů
  • 25 000 km / rok (tj. průměrně 2 083 km / měsíc) je pro náročnější a limit by měl vystačit na pohodlné ježdění bez většího omezení
  • 30 000 km (tj. průměrně 2 500 km / měsíc) vystačí na více než 30 cest přes celou ČR od východu na západ a zpět; zkrátka pro náročné řidiče, kteří chtějí nebo musí hodně cestovat
  • 40 000 km (tj. průměrně 3 333 km / měsíc) je potom pro nejnáročnější cestovatele

Jiné limity moc často dostupné nebývají, a také hodně záleží na konkrétním vozidle – někdy je na výběr pouze z 15 000 a 25 000 kilometrů, jinde zase z 10, 20, 30 a 40 tisíc. Snad vždy je přitom u auta na operativní leasing nějaká tolerance nájezdu, obvykle to bývá 3 až 5 tisíc km za celou dobu (tzv. volná hranice přejetých km). Každých 10 tisíc km navíc přitom může stát o cca 13 % více oproti základní ceně.

Pro koho je operativní leasing určen

Ačkoliv se dříve jednalo o produkt určený výhradně firmám a podnikatelům, dnes už na operativní leasing dosáhnou i fyzické osoby, které chtějí mít s provozem auta minimum starostí:

  • soukromé (nebo také fyzické) osoby
  • podnikatelé (potažmo fyzické osoby podnikající / OSVČ)
  • právnické osoby (tedy firmy)

Nezáleží přitom, zda jste nebo nejste plátci DPH; kdo je, tak si ho může odečíst, což ostatně představuje poměrně slušnou úsporu, jeho výše je totiž standardních 21 %, což je třeba u vozidla za 5 000 Kč bez DPH měsíčně 1 050 korun, a za rok už 13 650 Kč.

Je výhodnější operativní leasing, nebo úvěr

V podstatě to závisí na tom, kolik chcete / jste ochotni měsíčně dávat, jaké při tom chcete mít pohodlí, a zda má být auto vaše, či nikoliv. Obecně je potřeba počítat s následujícím:

  • operativní leasing je v podstatě jenom pronájem auta, takže není vaše, a po vypršení smlouvy ho vracíte, obratem ale může odjet v jiném a klidně mít každé 2 roky nové; u dobrého „operáku“ se přitom opravdu o nic nestaráte, pouze tankujete a jezdíte do servisu na náklady poskytovatele
  • klasický (finanční) leasing je půjčka, kdy je auto až do úplného splacení majetkem společnosti, tedy nikoliv vaším, musíte ovšem hradit opravy, přezutí, prohlídky apod.; získat ho někdy mohou i osoby, které na běžný úvěr nedosáhnou
  • úvěr vám umožní auto rovnou koupit a volně s ním nakládat, jelikož je 100% vaše, a bance / nebankovní společnosti půjčku splácíte bez ohledu, jakou údržbu nebo investice auto potřebuje

Obvykle už je dnes možné získat ke koupi vozidla pouze půjčku na cokoliv, například ČSOB ale nabízí stále i účelový úvěr na auto – podmínkou je, že z něj půjde 100 % na koupi, eventuálně nějakou opravu a příslušenství. Zároveň bývá poskytován na max. 5 let, a ke všemu tak, aby bylo auto na konci splacení staré nejvýše 6 let, protože poté už výrazněji klesá jeho hodnota.

Kdy se vyplatí operativní leasing

Jednoznačně to říci nelze, každý si musí spočítat, jak moc a jak často chce auto využívat, nebo co od něj očekává. Obecně lze říci, že pokud máte auto k podnikání a nechcete nějak výrazně řešit jeho údržbu, vyplatí se operativní leasing – musíte ale dbát, aby nedošlo k jeho poškození, a to ani odření – což si na druhou stranu můžete u vozidla ve svém vlastnictví dovolit neřešit.

Financování / Měsíční splátka / Délka trvání / Nájezd km / Auto je vaše / Řešíte opravy / Přezouváte pneu / Celkem zaplatíte

FinancováníMěsíční splátkaDélka trváníNájezd kmAuto je vašeŘešíte opravyPřezouváte pneuCelkem zaplatíte
Operativní leasing5 635 Kč25 měsíců20 000 kmNeNemusíteNemusíte140 875 Kč
Půjčka na auto7 507 Kč5 letNeomezeněAnoAnoAno450 420 Kč
Leasing8 624 Kč5 letNeomezeněAnoAnoAno465 969 Kč

Ve splátce operativního leasingu je pochopitelně zahrnutý servis a případné opravy, stejně jako další služby, takže se může zdát takové financování dražší, než kdybyste si auto koupili – někdy to tak vyjít opravdu může, na druhou stranu je třeba počítat i s možností, že „něco odejde“ krátce po záruční době, a výměna nebo oprava může stát i desítky tisíc korun. Což ale v případě operativního leasingu neřešíte.

Na jak dlouho lze operativní leasing sjednat

U každého vozu to vychází jinak; s nejkratším pronájmem se obvykle setkáte u dražších značek jako Audi, BMW, Jaguar, ale i u těch jsou výjimky. Ne vždy je navíc výběr délky operativního leasingu tak pestrý. U některých aut je to pouze 24 nebo 36 měsíců (tedy dvě varianty), u jiných si ale můžete naopak nastavit po roce od 12 do 60 měsíců (tedy 1 rok až 5 let), na déle ale „operák“ nebývá:

  • půl roku (6 měsíců): jedná se o krátkodobý operativní leasing, obecně bývá dražší, ale účelově je určen pouze na omezenou dobu (třeba když potřebujete dočasně auto, abyste jezdili za klienty); v nabídce ho zdaleka nemá každý, a už vůbec ne u každého auta
  • 1 rok (12 měsíců): roční auta na operativní leasing bývají z dlouhodobého hlediska nejdražší (měsíčně za ně můžete zaplatit o pár až několik stovek více oproti pronájmu na 2 nebo 3 roky)
  • 2 roky (24 měsíců): tohle je asi nejlepší délka pronájmu, kdy jezdíte s novým autem de facto do konce jeho záruční lhůty, takže je naprosto minimální pravděpodobnost nějakých poruch
  • 3 roky (36 měsíců): vozidlo na tříletý operativní leasing už s vámi nějakou dobu zůstane, a v případě, že je nové, nemusíte se obávat jakýchkoliv komplikací
  • 4 roky (48 měsíců): jelikož se jedná o dočasnou záležitost, ale v tomto případě už delší, je na zvážení, zda se auto „neokouká“; na druhou stranu jde o dlouhodobě jednu z nejlevnějších variant
  • 5 let (60 měsíců): operativní leasing už nemusí v tomto případě dávat takový smysl, třeba za levnou Škoda Fabia Combi Active 1.0 TSI 70 kW zaplatíte měsíčně 3 988 Kč bez DPH (4 825 Kč s DPH), což vychází na 239 280 Kč bez DPH za celou dobu (289 529 Kč s DPH), přičemž nový vůz stojí kolem 289 tisíc Kč bez DPH (tj. 349 000 Kč včetně DPH), rozdíl je tedy nějakých 50 000 korun

Kdo poskytuje operativní leasing

Může se jednat jak o samotné zastoupení automobilových výrobců, tak o různé dealery (ať značkové, tak neznačkové), eventuálně i jiné firmy, které nakupují vozidla právě za účelem pronájmu přes operativní leasing. K významným poskytovatelům na českém trhu patří například:

AudiKIASeat
DaciaMercedes-BenzŠkoda
FordPeugeotToyota
HyundaiOpelVolkswagen

Vedle toho ale působí spousta dalších firem, které nezastupují samotné výrobce. Obecně je doporučeno spolupracovat s takovými, jejichž nabídka je široká, a mají delší historii. Mezi významné poskytovatele aut na operativní leasing na českém trhu se řadí následující společnosti:

  • AutoPalace.cz
  • Barth.cz
  • DriveTo.cz
  • NaOperak.cz

Která auta jsou na operativní leasing dostupná

Dnes není problém zafinancovat de facto jakýkoliv druh vozidla. Na své si tak přijdou jak podnikatelé a firmy, které potřebují užitkové auto, tak soukromé osoby, jimž stačí malé na dojíždění do práce. Nabídka pak obsahuje i vozy „vyšších tříd“, zpravidla jde o luxusnější značky. Dostupné jsou:

Značka / Osobní / Užitková / Nákladní / Elektromobil

ZnačkaOsobníUžitkováNákladníElektromobil
AudiAnoNeNeAno
CitroënAnoAnoAnoAno
FordAnoAnoNeNe
FIATAnoNeNeAno
HyundaiAnoNeNeAno
NissanAnoAnoNeNe
OpelAnoAnoNeAno
PeugeotAnoAnoNeAno
SeatAnoNeAnoAno
ŠkodaAnoNeNeAno (široká nabídka)
ToyotaAnoNeNeNe
VolkswagenAnoAnoAno (široká nabídka)Ne

Rozdíl mezi operativním a finančním leasingem

Je to vlastně velmi jednoduché: 1) auto na operativní leasing máte v podstatě vypůjčené (v pronájmu), za což měsíčně hradíte nějakou splátku a dodržujete podmínky (zejména nájezd, servisní prohlídky…); zatímco 2) auto na finanční leasing si kupujete na úvěr a nemáte omezení v podobě počtu km, až do konce smlouvy je však poskytovatele, 100% majitelem se stanete až po uhrazení poslední splátky.

Operativní leasing na nová i ojetá auta

Výběr je možný také v tomto směru, valnou většinu nabídek však tvoří auta nová. Na ojetá na operativní leasing bývají zpravidla levnější a tedy se ani „moc neohřejí“, třeba dva roky staré auto totiž stále jezdí dobře, takže je o něj zájem. Jinak je najdete v podstatě u všech významných poskytovatelů a žádné velké nevýhody z toho neplynou; snad jenom, že nebudete jezdit v nejnovějším modelu – s čímž ale člověk počítá, pakliže hledá ojeté auto na operativní leasing, a nikoliv nové.

Na jaká auta je operativní leasing nejlevnější

Obecně se jedná o ta s nejnižší (resp. základní) výbavou a nejslabší motorizací, nízkým dojezdem apod., zastoupení přitom najdete u všech „lidových“ značek. Nejlevnější operativní leasing je také u delších pronájmů (třeba na 36 měsíců vyjde levněji než na rok nebo dva); několik levných aut:

Auto na operativní leasingStavPronájemNájezdMotorPalivoMěsíční splátka
bez DPH
Měsíční splátka
včetně DPH
Tj. denně
Hyundai i30 MT Start PlusNový36 měsíců15 000 km / rok1.0 T-GDI 88 kWBenzín4 799 Kč5 807 Kč160 Kč / 194 Kč
Škoda Fabia 1.0 MPI AmbitionNový25 měsíců10 000 km / rok1.0 MPI 59 kWBenzín5 009 Kč6 061 Kč165 Kč / 202 Kč
Škoda Fabia 1.0 MPI AmbitionNový36 měsíců10 000 km / rok1.0 MPI 59 kWBenzín4 762 Kč5 762 Kč157 Kč / 192 Kč
Rio YB 1,2 DPI COMFORTNový25 měsíců10 000 km / rok1,2 DPI 62 kWBenzín5 895 Kč7 133 Kč194 Kč / 238 Kč
Rio YB 1,2 DPI COMFORTNový48 měsíců10 000 km / rok1,2 DPI 62 kWBenzín5 160 Kč6 244 Kč170 Kč / 208 Kč
Škoda Fabia Combi Active 1.0 TSINový24 měsíců5 000 km / rok1.0 TSI 70 kWBenzín4 473 Kč5 412 Kč149 Kč / 180 Kč
Škoda Fabia Combi Active 1.0 TSINový60 měsíců5 000 km / rok1.0 TSI 70 kWBenzín3 988 Kč4 825 Kč133 Kč / 161 Kč
Volkswagen Polo Life 1.0 TSiNový60 měsíců5 000 km / rok1.0 TSI 70 kWBenzín5 589 Kč6 763 Kč187 Kč / 225 Kč

Co je potřeba k získání operativního leasingu

Jelikož se nejedná o půjčku (tak jako v případě úvěru nebo klasického finančního leasingu), postačuje v podstatě jenom prokázat totožnost, eventuálně ještě příjmy, a vyplnit žádost:

  • doklad totožnosti, standardně OP (někde mohou žádat ještě druhý, použít lze ŘP, cestovní pas nebo rodný list)
  • jako zaměstnaná fyzická osoba můžete být požádáni o předložení potvrzení o příjmech (stačí dodat výpisy z účtu), a jako podnikatelé o daňové přiznání (pokud jste v paušální dani, měly by opět postačovat výpisy z účtu)
  • firmy musí někdy doložit také rozvahu a výkaz zisků a ztrát za poslední dva roky
  • od cizinců bývá potřeba povolení k trvalému pobytu

Kdo může řídit auto na operativní leasing

Společnost, od níž vozidlo máte, vás v tomto směru nijak neomezuje. Auto na operativní leasing tak může z hlediska legislativy nebo standardních smluvních podmínek řídit de facto kdokoliv, komu ho svěříte. Administrativa jde však vždy za vámi, například na servisní prohlídky, přezouvání pneumatik apod. (máte-li služby dohodnuté) za vás ale může i zplnomocněná (nebo také pověřená) osoba.

Uplatnění operativního leasingu v účetnictví

V tomto případě je platba za pronájem vozu daňově uznatelná v plné výši, jelikož zákon vnímá operativní leasing fakticky jako službu, potažmo provozní náklad. To platí jak v případě, kdy hradíte „full service“ a kupujete de facto jenom benzín, tak v momentě, kdy jdou opravy, údržba, pojištění apod. za vámi. Úplně vše je totiž daňově uznatelné. A nakonec i silniční daň, kterou sice musí hradit provozovatel vozidla (nikoliv jeho majitel), ale velmi často bývá rozložena právě do měsíčních splátek.

Lukáš Altman
Vyznat se ve světe financí je někdy těžké; snažím se ho proto čtenářům prezentovat jasně a srozumitelně a upozorňovat na nedostatky. Nemám rád nekalé praktiky a nefér jednání.